+421 951 360 600

Strava počas dojčenia

Matky, ktoré svoje deti koja by mali dbať na výživné, rozmanité a pravidelné jedlo. Dôležité sú potraviny bohaté na živiny a ďalšie vitamíny a minerály.

Počas dojčenia matka potrebuje  zdroje energie a živiny vo väčšom množstve na kŕmenie dieťatka materským mliekom. Prvé štyri mesiace po narodení dieťatka potrebuje matka viac okolo 500 kalórií denne.

Potraviny bohaté na živiny: prvá voľba pri dojčení

Ak počas dojčenia rapídne schudnete alebo naopak priberiete zníži sa tak produkcia mlieka a jeho energetický obsah. Väčší príjem akejkoľvek  potravy nevedie k zvýšeniu produkcie mlieka. Preto by ste sa mali stravovať zdravo a vyhľadávať potraviny s bohatým obsahom vitamínov a minerálov, ako je zelenina, ovocie, mliečne výrobky, chudé mäso a celozrnné produkty. Veľmi sladkým jedlám ako sú napr. koláče a sladkosti by ste sa mali vyhnúť alebo ich konzumovať iba v malých množstvách.

Zabezpečte si príjem cenných sacharidov

Celozrnný chlieb, celozrnné vločky, hnedá ryža, celozrnné cestoviny a iné obilné jedlá, strukoviny (v závislosti od vašej tolerancie), zemiaky, ovocie a zelenina sa vyznačujú vysokým obsahom živín. Počas dojčenia by mali byť neoddeliteľnou súčasťou stravy a mali by byť súčasťou denného menu dojčiacej matky. Vysoký obsah vlákniny v týchto výrobkoch tiež pomáha predchádzať zápche.

Veľmi dôležité sú aj bielkoviny

Aby ste mali dostatok výživného mlieka pre svoje dieťa je potrebný pravidelný príjem bielkovín, ktoré získate hlavne z mlieka, mliečnych výrobkov, mäsa, rýb, morských plodov, vajíčok…

Nezabúdajte na vitamíny a minerály

Vitamíny

Počas kojenia je pre matku veľmi významná a dôležitá kyselina listová. Potraviny s vysokým obsahom kyseliny listovej sú: paradajky, kapusta, ružičkový kel, karfiol, hrášok, špenát, celozrnný chlieb, pšeničné klíčky, pšeničné otruby, pomaranče, jahody a hrozno. Existujú aj rôzne výživové doplnky s vysokým obsahom kyseliny listovej.

Minerály

Z minerálov sú počas kojenia najdôležitejšie jód, vápnik a železo.

Pitný režim počas dojčenia

Výdaj tekutín sa počas dojčenia zvyšuje a to vo forme materského mlieka. Preto by ste sa mali počas dojčenia uistiť, že pijete veľa a pravidelne. Odporúčané množstvo je minimálne 2 litre tekutín denne. Taktiež sa odporúča vypiť pohár pri každom dojčení.
Voda z vodovodu, minerálna voda, nesladené ovocné a bylinné čaje sú najvhodnejšie. Čaj z čerstvej mäty a šalvie má v odporúčaných denných množstvách  podporujúce účinky pre tvorbu materského mlieka.
Kávu a čierny čaj by ste mali piť iba v malom množstve, pretože obsahujú kofeín. Približne dve až tri šálky denne nie sú škodlivé, ale mali by sa piť po dojčení. Taktiež dávajte pozor na vysoký obsah kofeínu v kolových nápojoch, energetických nápojoch a ľadových čajoch.
Alkohol ubližuje vám a dieťaťu. Pretože alkohol prechádza do mlieka, mali by ste sa mu počas dojčenia vyhnúť. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia alkohol nestimuluje produkciu mlieka, ale môže ho skutočne znížiť.

Mamičky radia Tehotenstvo

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Predchádzajúci článok
To najdôležitejšie pri hraní
Ďalší článok
Ako sa zbaviť strií? Pomocou týchto 4 metód!

ENTER YOUR EMAIL AND GET

10% OFF

Be the first to know about our exclusive items, New catalogs and special promotions.